Francia-német zsoldoskompánia a XVII. századból
2014. augusztus 27., szerda

Háton szállítás - Málhazsák

Nem kifejezetten kora-újkori találmány, ám mégis hasznos kiegészítő lehet egy textilből készült málhazsák. Előnye, hogy üres állapotában sem foglal sok helyet, és sokféle apróbb tárgy elhelyezhető benne az üres szalmazsáktól kezdve a konyhafelszerelésig. Szállítása egyszerű, a vállon keresztbevetve nem akadályoz túlzottan a mozgásban sem.

Sebastian Vrancx: Háborús jelenet
Forrás: Wikimedia Commons

Korai ábrázolását az 1300-1320-as években elkészült Manesse kódexben fedeztem fel, egy zarándok öltözetű férfi hátán található hasonló módon viselt zsák.

Zsákot a vállán átvetve viselő férfi a Manesse-kódexben
Forrás: Universitätsbibliothek Heidelberg

Későbbi ábrázolást a XVI. századból is lehet találni, a dolsteini rajzokon egy svéd zsoldos (akit a kép tanulsága szerint igen kellemetlenül érint egy német landsknecht alabárdjával való találkozás) használ hasonlót nyilai tárolására.

Paul Dolstein: Svéd katona és német landsknecht Älfsborg 1502-es
ostrománál. Forrás: Wikimedia Commons

A málhazsákok elterjedését azonban igazán a XVII. századra datálják, amire jó példák lehetnek Sebastian Vrancx festményei.

Sebastian Vrancx: Háborús kép (1601-15 között, részlet)
A kép jobb oldalán látható fiú zsákja
Forrás: Wikimedia Commons

Sebastian Vrancx: A városi árok jegén szórakozó polgárok (1622, részlet)
A kéregető alak zsákja a bal oldalon.
Forrás: Wikipedia

További németalföldi művészek képein is láthatóak egy pánttal  hátra, erősített hátizsákok, jó példa erre Jan Martszen de Jonge tusrajza:

Jan Martszen de Jonge - Soldaten voor een herdberg (1633)
Forrás: Rijksmuseum

Saját málhazsákomhoz sűrű szövésű vásznat használtam. Tapasztalataim szerint a pamut és természetesen a zsákvászon elég erős ahhoz, hogy ne adja meg magát elsőre, ha valami élesebb vagy nehezebb tárggyal találkozik. Vékonyabb, lenvászonból készült málhát sajnos láttam már szétszakadni.

Szabása egyszerű: egy téglalap adja a táska hengeres alakját, a fenekére pedig egy kört illesztettem, cikkekből szabva, melynek kerülete megegyezik a téglalap kisebbik oldalának hosszával. A málha felső részét visszahajtottam és elvarrtam, hogy össze lehessen húzni.


A zsák alsó részéhez rögíztettem a szíj hosszabbik felét, míg egy rövidebbet a szájához illesztettem belülre, és egy szíjelosztót is rávarrtam, annak érdekében, hogy a szíj szorossága szabályozható legyen. A tapasztalatok szerint a szíj zsák saját anyagából is kiszabható, és az a megoldás talán esztétikusabban mutat, azonban én a terhelhetőség miatt szőtt szíjat használtam elsődlegesen.