Francia-német zsoldoskompánia a XVII. századból
2014. december 20., szombat

Füstölt libacomb spenótban

Az alábbi receptet nagyon régen elterveztem már, és idén végre sikerült összeegyeztetnem, hogy a hentesem hozzon füstölt libát és kapjak friss spenótot is, habár a füstölés három hete alatt végig ott lebegett a spenót (és így a tervem) fölött a fagy Damoklész-kardja. Spenót között főtt liba következik Marx Rumpoldttól.[1]

2. Geräucherte Gans mit Spenat gekocht/ mit grünem oder weissem Köl/ oder kalt auff den Tisch gegeben/ so ist sie auch gut. Oder wenn sie fein sauber ausgesäubert ist/ so richt man sie an in eine Schüssel/ vnnd seigt ein gute Rindfleisch oder Hennebrüh darüber/ wirff grün Pettersilgen darüber/ so wirt es zierlich vnd gut. Vnd die geräucherte Gans ist auch gut vnter ein saures Kraut/ sampt dem Speck.

2. Füstölt liba spenóttal főzve/ zöld vagy fehér káposztával/ vagy hidegen az asztalra téve is jó. Vagy ha szépen meg van tisztítva, tálra teszik, és marhahús vagy tyúklevet öntenek rá, s szórj rá zöld petrezselymet, ízletes lesz és jó. És a füstölt liba jó még savanyú káposzta között is a hájjal együtt.

A hozzávalók

recept nincs túlságosan bő lére eresztve, viszont a spenóttal-káposztával főzést a füstölt kacsa felhasználásánál is megtaláltam.

2. Geräuchert oder geselcht/ vnd darnach gekocht mit wiessem Köl oder grünen Spenat [...]
2. Füstölve és utána fehér káposztával vagy zöld spenóttal főzve [...]

A száruktól megszabadított spentótleveleket egészben tettem egy fazékba a libacombok mellé, az egészre annyi vizet öntöttem, hogy ellepje a húst, és mivel a fűszerezésről szó sem esik, két gerezd fokhagymán kívül nem is tettem hozzá semmit. A káposztát pedig külön főztem meg pár szem borókabogyóval. A pofonegyszerű recept ízletes végeredménye alább látható.

A kész comb a körettel  

Források
  1. Rumpolt, M.: Ein new Kochbuch. Rumpolt, Frankfurt am Main (1581). Online-kiadás: Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel (2009).