Francia-német zsoldoskompánia a XVII. századból
2016. február 10., szerda

Kézmelegítő

A hideg ellen a kezet is védeni kellett. Ehhez a korban kézmelegítőt (muffot, karmantyút) használtak. A polgári és nemesi réteg hímzéssel és rátét csíkokkal díszített, nyúlszőrméből készült muffjai mellett a szegények egyszerű birkaszőrt használtak. A tábori élethez ez utóbbi illik, hát készítettem egyet.
Nézzünk egy ábrázolást kiindulási pontnak!

Jacques Callot: Koldusasszony muffal és bottal (1622-1623)
Forrás: Rijksmuseum

A foltonfolt takarómból kimaradt egy darab birkabunda, aminek a mérete pontosan megfelelt e célra. A mérete kb. 40x25 cm.



A birkabunda szélét nagyjából téglalap formájúra vágtam, ahol kellett, a maradékból kiegészítve. A keskeny végét összevarrtam henger formájúra, belül hagyva a szőrme részt.


Kívülre szintén egy henger kerül. Ehhez a külső részhez kellett a varrásráhagyás miatt pár centivel nagyobb lenvászon anyag. Mivel egy egyszerű viselet lesz, durva öltéseket alkalmaztam az összevarrásnál.


A szürke hengert ráhúztam a birkabundára, és pár öltéssel összeöltöttem őket. Kilátszik a báránybőr széle is, és nincs levarrva a teljes visszahajtás - a bunda széle nem foszlik, az anyagban meg bőven van annyi ráhagyás, hogy az sem fog.
(A fázisfotózásra véletlenül fekete-fehér beállítást alkalmaztam.)


A végeredmény egy meleg és kényelmes kézmelegítő lett: