Francia-német zsoldoskompánia a XVII. századból
2012. augusztus 24., péntek

Spenótleves

A múlt héten hirtelen felindulásból vettem egy kosár spenótot, hogy majd főzök belőle valami korabelit. A Rumpoldt-könyvet[1] át­bön­gész­ve egy spenótleves-receptre akadtam rá.


6. Nim Spenat/ der gequellt ist/ hack jn klein/ vndd rür jhn wohl ab mit Eyern/ nim ein Erbeßbrüh/ die gepfeffert und gegelbt ist/ zeuch den Spenat darein/ vnd rürs umb / biß daß auffseudt/ schmälz und saltzs/ so ist es gut vnd wolgemacht. Vnd man nennet es ein Spe­nat­sup­pen.

6. Végy főtt paréjt, vágd apróra, és keverd el jól tojással. Végy bor­só­le­vet, amit megborsoltál és megsárgítottál, tedd belé a paréjt, és keverd el jó, amíg fel nem forr, tégy bele zsírt és sót, és úgy jól van elkészítve. Ezt paréjlevesnek hívják.

Szinte minden korabeli zöldségleves vagy zöldséges szósz alapja a bor­só főzőleve, böjti ételekben pedig ezt helyettesíti a húslét. Meg­főz­tem tehát a borsót, majd leszűrtem, a recept szerint meg­bor­soz­tam - sajnos a sárgítást sáfrány hiányában ki kellett hagy­nom. A to­jás­sal el­ke­vert spenótot folyamatos kevergetés mellett kell be­le­ön­te­ni a borsólevesbe, hogy a tojás apró darabokban főjön meg.

A kész leves
Miután a leves fel­forrt, beledobtam egy darab vajat és elkevertem benne. Az eredmény a fenti fotón látható.

Források
  1. Rumpolt, M.: Ein new Kochbuch. Rumpolt, Frankfurt am Main (1581). Online-kiadás: Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel (2009).