Francia-német zsoldoskompánia a XVII. századból
2013. április 2., kedd

Zúzabecsinált

Petrezselyemfőzeléket már készítettem korábban a töltött mar­ha­nyelv­hez, ezúttal csirkezúzával főztem egybe.

A becsinált leírására a kappanreceptek között bukkantam, és bár kap­pant manapság a baromfiipar nem termel, úgy gondolom, hogy csir­ké­re nyugodtan alkalmazhatjuk ezeket a recepteket.

7. Eyngemacht Magen vnd Leber mit Petersilgen Wurzel vnnd grü­nen wohlschmeckende Kräutern/ die klein gehackt seyn / thu darein ein wenig ganze Muskatenblüt/ ganzen Pfeffer/ vnd eyn­ge­brennt Mehl/ laß das miteinander sieden/wirff ein wenig un­ge­schmälz­te Butter darein/ vnd lass damit ein Sudt auffthun/ so ist es gut und wohlgeschmack.

7. Becsinált gyomorból és májból petrezselyemgyökérrel és jóízű zöld fűszerekkel, amiket apróra vágunk. Tégy bele egy kevés egész sze­re­csen­dió-virágot, egész borsot, és rántott lisztet, hagyd együtt fő­ni, dobj bele kevés kemény vajat, majd öntsd föl, így jó lesz és íz­le­tes.


A máj kimaradt, mert csak zúzánk volt otthon. Ezt megsütöttem, és ujjbegynyi darabokra vágtam. Vízben feltettem főni a kockákra vá­gott petrezselyemmel, a petrezselyem zöldjével, egész borssal és bor­si­ka­fű­vel. Szerecsendió-virág helyett szerecsendiót reszeltem bele. A pet­­re­zsely­met addig főztem, amíg szét nem tudtam nyomni, ekkor va­jon lisztet rántottam, és belekevertem. Hozzáadtam vajat és a zúzáról sü­tés után leöntött levet, és amikor a fotón látható állagot elérte, tá­lal­tam.

A kész becsinált

A becsinált elkészítése egy órát vett igénybe, fejenként két nagyobb gyökérből kiadós ebéd főzhető.

Források
  1. Rumpolt, M.: Ein new Kochbuch. Rumpolt, Frankfurt am Main (1581). Online-kiadás: Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel (2009).