Francia-német zsoldoskompánia a XVII. századból
2015. július 9., csütörtök

Sárgabarackos torta

Érik a kajszibarack, így megint végigkerestem az Ein New Kochbuch-ot[1] valami után, amit készíthetnék belőle. A keresés eredménye a könyv számos nagyon rövid receptje közül egy: a sárgabarackos torta.

Lippay János Gyümölcsös Kertjében[2] azt írja a kajsziról:

Sárgabarack Pietro Andrea Mattioli
1600-as kiadású füveskönyvében[3]
„A' Kajszi-baraczk, külömböz a' közönséges baraczktúl leveliben; mert annak szélesebb a' levele, és csak-nem ollyan, mint a' nyár-fának. A' gyümölcsiben; hogy nem-ollyan leves és kemény, mint a' duránczai: hanem, annál lágyabb, és kásássabb mint a' magva-váló. A' magva is, nem-ollyan rovácskos, hanem simább: az ágai-is nem-ollyan hoszúkások. A' kajszi-baraczkot, magrúl is ültetik 's ólttyák-is; de a' kit magrúl ültetnek, nem-leszen ollyan öreg és jó, mint az, a' kit óltottak.”

A recept pedig a következőképp hangzik:

8. Marillen Turten/nim die Kern herauß/ magst sie durchstreichen/ oder gantz eynmachen mit Zimmet vnd Zucker.
8. Kajszibarack-torta. Vedd ki a magját, össze is törheted, vagy egészben beteheted fahéjjal és cukorral.


A tésztát a szokásos módon gyúrtam, de kissé meg is cukroztam, hogy édesebb legyen, és viszonylag vastagra nyújtottam.


A kimagozott barackokat szépen belehelyeztem, majd megszórtam egy kevés cukorral és fahéjjal. A tortához egy hasogatott tetőt is csináltam, majd aranybarnára sütöttem.


Az első tortánál, amelybe keményebb barackokat tettem, a töltelék elég jól egyben maradt, de a második alkalomra már csak azok a puhák maradtak, amiket a gyerekeim nem szívesen ettek meg; ha tehát azt a módot választjuk, hogy a töltelékhez szétnyomjuk a barackokat, számolnunk kell vele, hogy a szeletelésnél ki fog folyni. Ám híg töltelék vagy sem, a végeredmény egy egyszerű és finom sütemény.


Források
  1. Rumpolt, M.: Ein new Kochbuch. Rumpolt, Frankfurt am Main (1581). Online-kiadás: Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel (2009).
  2. Lippay J.: Posoni kert. Harmadik könyv. Gyümölcsös kert. Pozsony (1666).
  3. Mattioli, P. A.: Kreutterbuch. Handsch, G., Franckfurt am Mayn (1600). Online-kiadás: Halle, Saale: Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt (2010).