Francia-német zsoldoskompánia a XVII. századból
2013. május 23., csütörtök

Spenótos torta

A családommal gyakran eszünk spenótos ételeket, és miután az egyik gyakori receptünkhöz nagyon hasonlóra bukkantam Marx Rumpoldt szakácskönyvében, elkészítettem. Egy spenótos torta re­cept­je következik.

Rumpoldt[1] a tortákhoz, amelynek az alapját egy vajas gyúrt tészta adja, negyvenhatféle tölteléket sorol fel. amelyek közül kettő is spenótos. Mivel parmezánom nem volt otthon, a friss sajttal készültet sü­töt­tem meg. A recept a könyv CLXXVIII. oldalán található.

39. Nimb Spenat/ der fein geklaubt vnd sauber außgewaschen ist/ schneide jn fein klein/ vnnd reib jn mit Saltz/ wasch jhn wider auß sechs oder siben Wassern/ drucks wol auß/ daß dz Wasser vnd grüne davon hinweg kompt/ nimb neuwen Käß/ der vber Nacht gemacht ist/ etliche Eyerdotter vnd sauren Rahm/ der fein dick ist/ frische Butter vnd Saltz darvnter/ rür es durcheinander/ so ist es ein gute Füll.

39. Végy spenótot, amit vigyázva szedtek és tisztára mostak, vágd ap­ró­ra, dörgöld be sóval, és mosd át hat vagy hét vízzel, nyom­kodd jól ki, hogy a víz és a zöldje kijöjjön. Végy előző este készült új saj­tot, jó pár tojás sárgáját és tejfölt, ami jó sűrű, tégy bele friss vajat és sót, keverd jól el, és ez is jó tölteléknek.


Hétszer ugyan nem mostam át, de meglepő volt, hogy még má­sod­szor­ra is mennyire zöld lesz a nyers spenót megmosása után a víz. A tejföl, tojások és sajt hozzákeverése után a meggyes tortánál leírt módon el­ké­szí­tet­tem a tésztát, egy cseréptálba terítettem, be­le­rak­tam a tölteléket, és lefedtem és felhasogattam.

Este, lefedés és sütés előtt

Sütés közben a vaj egy része kibugyogott a nyílásokon, ezt egy ecsettel szétkentem a tetején, és addig sütöttem, amíg aranybarna nem lett.

Másnap reggel, már kihűlve

Felvágás után

Források
  1. Rumpolt, M.: Ein new Kochbuch. Rumpolt, Frankfurt am Main (1581). Online-kiadás: Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel (2009).