Francia-német zsoldoskompánia a XVII. századból
2016. március 7., hétfő

Dobozok hajlított falemezből

A varró- és egyéb apró holmi tárolására alkalmas eszköz után kutatva akadtam rá a hajlított falemezből készült dobozkákra, amelyet a képek tanúsága szerint a korban elterjedten használtak mindenféle célra. Az alábbiakban mutatok néhány XVI-XVII. századi ábrázolást, amelyeket különféle alakú dobozokat láthatunk.

A dobozok mérete igen változatos, és az elkészítés módjából adódóan ovális vagy kör alakúak.

Georg Flegel: Csendélet törpepapagájjal
Forrás: Web Gallery of Art

Jaques Linard: Virágcsokor fadobozon (1640 körül)
Forrás: Web Gallery of Arts

Jaques Linard: Az öt érzék (1638)
Forrás Web Gallery of Arts

Sébastien Stoskopff: Csendélet szoborral és csigaházakkal
Forrás: Web Galley Of Arts

Csendélet citromokkal, diókkal, állatokkal és tárgyakkal
(17. század eleje, Georg Flegel köréből)
Forrás: Wikimedia Commons

Hasonló dobozokat láthatunk Jost Amman patikust ábrázoló metszetén is, amelyben liktáriumokat sejthetünk, hiszen azok eredetileg orvosi célra készültek. Sok orvosságos könyvben szerepel recept, amelynek szerzője liktárium tárolásához „iskatulyát”, azaz dobozt javasol.

Jost Amman: A patikus (1568)
A pulton jól láthatóak a különféle méretű dobozok.
Forrás: Deutsche Fotothek

Az efféle dobozok vékony, hasított falemezekből készültek, amelyeket gőzöltek, formára hajlítottak, majd összekötöztek. A technika nagyon sokáig létezett, a sziták káváit még a késő XX. században is ugyanezzel a módszerrel készítették, és számos fadodoz maradt fenn a XIX. századból is.

Nürnbergi dobozkészítő 1558-ban. Mellette különféle
alakú és méretű dobozok láthatók, néhány közülük festett.
Forrás: Stadtbibliothek Nürnberg

Dobozkészítő, 1698
A képen különféle dobozformák és a munkafolyamatok is jól láthatók.
Forrás: Rijksmuseum

Festett fenyőfa doboz A XIX. századból
Forrás: Néprajzi Múzeum, bútorgyűjtemény

A saját dobozaim
A kicsi, kerek dobozaimat 1,5mm vastag kőrisfurnérból készítettem, amit gőzöléssel alakítottam formára. A dobozok tetejét és az alját ugyanebből a lemezből szerettem volna elkészíteni, ezért a rendelkezésemre álló anyag szélessége határozta meg, hogy mekkora dobozaim lesznek.

Első lépésként az oldalfalakat készítettem el: a hosszú furnércsíkokat elhasítottam az erezet mentén, hogy az oldalfal száliránya párhuzamos legyen a tető és az alj síkjával (az éleken kilépő szálak hajlításkor hajlamosak ugyanis kihasadni).

Az oldalfalnak szánt fát egy vizes rongyba tekertem (egy törölköző kiválóan alkalmas a célra), és betettem a sütőbe gőzölődni.

A következő munkafolyamatnál viszonylag gyorsan kell dolgoznunk, forró fával, de ha nem sikerül, újra lehet próbálkozni. A gőzölgő rongyból a csíkokat egyesével kihúztam, és rátekertem a sablonra, zsinórral rögzítettem. Ezután már levehető a sablonról, és – továbbra is összekötözve – hagyni kell kihűlni és megszáradni. A sablon kerek dobozok esetében lehet bármilyen henger alakú tárgy - én egy vastag sodrófát használtam. Fontos, hogy a sablon kisebb legyen doboz majdani átmérőjénél, mert a fa valamennyire vissza fog ugrani, miután levettük róla.

A lemezcsíkok a sodrófára tekerve

A száradás után következik az összekötés. A kívánt átmérőre hajlítottam az oldalfalat, megjelöltem, majd lecsiszoltam a belülre szánt lemezvéget annyira, hogy az illesztésnél ne maradjon nagy lépcső.

A végekbe vágott nyílások

Ezután késsel keskeny nyílásokat vágtam a fába, ahogyan a fenti festményeken is látható, kettőt az alja, kettőt pedig a teteje közelében. Ismét összeillesztettem az előbbi jelölés alapján, a nyílások helyét megjelöltem a másik lemezvégen is, majd kivágtam. Beviaszolt lenzsinórt fűztem át a nyílásokon, amivel összehúztam és a nyílások teljes hosszában „összevarrtam” a lemezvégeket. A viasz tapadása segíti, hogy a zsinór a helyén maradjon. Alternatív megoldásként hánccsal is összeerősíthetjük a végeket.

A fűzés menete

Amikor az oldalfal összeállt, rátettem a fedélnek szánt falemezre, belül körberajzoltam, majd egy pici ráhagyással kivágtam.

A doboz fedele kivágás előtt

A kerek falemezt ezután a pontos méretére csiszoltam, ügyelve arra, hogy kellően szoruljon az oldalfalba. Vékony falemeznél a ráhagyás nem lehet túl nagy sem, mert különben könnyen eltörhetnek a darabok, amikor összeállítjuk őket. Ezt elkerülendő, a dobozokat elkészíthetjük vastagabb falemezből is; sőt, akit nem zavar némi anakronizmus, az a kerek lapokhoz használhat rétegelt lemezt is, hiszen az oldalfal jótékonyan eltakarja az éleit. Végül kívülről faragasztóval kentem körbe a dobozt a lapok és az oldalfal találkozásánál.

A kész doboz egyik fele

A doboz másik felét a a már kész darabhoz igazítva készítettem el ugyanazzal a módszerrel. Ha pedig kész a dobozunk, már csak rajtunk múlik, hogy liktáriumot vagy varrótűket teszünk-e bele.

Birsalma-liktárium a fadobozban