![]() |
A British Museum egyik sípja |
Ennek több fajtája is lehetséges, a legkülönbözőbb anyagokból (fa, szaru, csont, fémek, kerámiák). Mivel a karakterem a mérnöki munkája mellett érdeklődik a hajózás iránt is, ezért készenfekvő megoldás a tengerésztisztek által ekkor már általánosan használt sípforma (Bosun pipe, Boatswain's call, stb.)
Források
A síptípusról eléggé sok adat található, a középkortól kezdve általános a használata a mai napig, csak néhányat említve:
http://www.whistlemuseum.com/tag/1860s/
![]() | ||
Holland tengerésztiszti síp, 17. sz eleje, Rijksmuseum. |
Admirális kezében:
A holland flotta admirálisának portréja (1570-1610, részlet), Forrás: Rijksmuseum |
Vagy zenésznél:
![]() |
Férfi lanttal. ifjabb Hans Holbein Berlin, Gemäldegalerie |
A síp lényegében egy fém gömb, vagy hordó formájú test (buoy), oldalán furattal, amire egy csövön (gun) keresztül fújnak rá. A rendszert különböző megoldású díszítő/merevítő elemek (keel) egészítik ki, amik mellesleg a fogást is segítik.
Készítés
Anyagok: sárgaréz lemezt (1 mm), illetve csövet és huzalt használtam. A gömb két mélyhúzott lemez félgömbből készült. A húzást golyóspréssel, kissé túlméretes furatba illeszkedő acéltüskével végeztem. Ennek következtében kissé hullámosodott a perem, azt kalapálni kellett, de még így is kiszakadt pár lemez. Az alkatrészeket keményforrasztással, PB forrasztólámpával állítottam össze.
![]() |
A húzószerszámok, két sikertelen és két sikeres félgömb előgyártmány |
![]() |
A félgömbök levágott fölösleggel és egyengetve |
![]() |
A gömb és a szár. már szóra lehet bírni. |
![]() |
A szár felforrasztva, még egyenesen. |
![]() |
Készen. |