A következőkben egy XVII. század eleji ruhadarabot próbálok meg leletek és képek analógiáit felhasználva elkészíteni. A cél egy 1620-ban húszas-harmincas éveiben járó, nyugat-európai, középosztályba tartozó férfi zekéjének (doublet) elkészítése korabeli módszerekkel és anyagokból. A csavart a történetben az adja, hogy a leendő tulajdonosának az volt az elképzelése, hogy csíkos díszítésű ruhadarabot szeretne magának.
A csíkok léte - nem kérdés
Számtalan metszeten és festményen láthatók katonák csíkos ruhában. Vízszintes, függőleges, átlós irány egyaránt előfordul, igen sokféle szélességben. Az tehát nem képezi vita tárgyát, hogy a kor katonáinak ruháin ez a fajta díszítés gyakori volt. Wallhausen 84 fegyverfogást bemutató ábráján 35-nek legalább egy ruhadarabja csíkos, De Gheyn muskétásai felének ruhája szintén csíkokkal díszített.
A csíkok mibenléte - érdekes kérdés
A metszeteken ábrázolt csíkos ruhák persze még nem elegendőek a kérdés tisztázásához, hiszen az többnyire nem derül ki egyértelműen egy ábrázolásból, hogy a csíkozás vajon hímzett, más anyagból rávarrott szalag vagy zsinór, vagy szövött-e, vagy akár nem is csík, hanem a különböző anyagok illesztéseit jelölik-e vele (persze ez utóbbi esetben a ruhadarab maga mégis csíkos, de a csíkokat a különböző anyagok eltérő fénye vagy színe adja, ahogyan ezen a festményen is látható).
A csíkos ruha ötletét az alábbi kép adta:
A képen ábrázolt kabáton vékony, szaggatott csíkok láthatók, amely akár egy eltérő színű fonal is lehetne. Ez azonban önmagában még kevés, hiszen az is meglehet, hogy a vékony csíkozás valójában varrás, ami meglehetősen gyakran alkalmazott közbélés rögzítését szolgálja, esetleg szőtt minta, vagy hímzés. Továbbá, ha megnézzük De Gheyn egykorú színezett metszeteit, abból az tűnik ki, hogy a ruhaujjakon a csíkok szélei vannak szaggatottal jelölve, talán a metszetfestő munkáját megkönnyítendő, ami így viszont bármelyik metódusra utalhat (bár tapasztalatom szerint az ilyen keskeny varrott csíkokkal irdatlan sok munka van).
Ugyanakkor van egyértelmű ábrázolás szövött csíkos mintára is, Párma hercegét ábrázoló festményen a ruha vállvarrásánál jól látszik, hogy az anyag a visszahajtott és levarrt részen is mintás, ez pedig rávarrott vagy utólag hímzett mintánál aligha lenne így.
Ezzel pedig el is érkeztem egy olyan dilemmához, ami metszetek vagy festmények alapján nem egykönnyen oldható fel, így más források után kellett néznem.
Janet Arnold[3] példaként hoz egy átlósan kiszabott ruhát, amely Francisco Rocha Burguen 1618-as szabásmintakönyvében[4] található, és amelyen jól láthatóak a vetülékirányban felrajzolt sávok. Erre a szövegben is utal: "Ha se de aduertir si fuere listado, que ha de yr todo arpon arriba, como parece aqui figurado". (Vigyázni kell, hogy ha csíkos lenne [az anyag], minden szigony(?) felfelé álljon, miképp az az ábrán látható.) A szabásmintát megnézve kiderül, hogy a kabát mellrészén és hátán V alakú mintázat rajzolódik ki.
Konklúzió
Ennél tovább a rendelkezésemre álló források alapján nem jutottam, így úgy döntöttem, hogy szövött mintájú anyagot választok. Ez a döntés metszetek és festmények alapján valószínűsíthető, és szöveges forrás is alátámasztja.
Miután a kapható anyagokat feltérképezve egy sötétbarna, vékony csíkkal szövött gyapjúszövet mellett döntöttünk, már csak a forma kiválasztása volt hátra. Mivel azonban a kutatás során szabásmintára is rábukkantam, úgy döntöttem, hogy egyszerűen fogom, és a fenti Burguen-féle szabásmintából veszem ki a doublet darabjait, amiről a cikk következő részében írok.
A csíkok mibenléte - érdekes kérdés
A metszeteken ábrázolt csíkos ruhák persze még nem elegendőek a kérdés tisztázásához, hiszen az többnyire nem derül ki egyértelműen egy ábrázolásból, hogy a csíkozás vajon hímzett, más anyagból rávarrott szalag vagy zsinór, vagy szövött-e, vagy akár nem is csík, hanem a különböző anyagok illesztéseit jelölik-e vele (persze ez utóbbi esetben a ruhadarab maga mégis csíkos, de a csíkokat a különböző anyagok eltérő fénye vagy színe adja, ahogyan ezen a festményen is látható).
A csíkos ruha ötletét az alábbi kép adta:
Pikás a Wapenhandelinghe-ből |
Alessandro Farnse, Párma hercege (1545-1592) |
Ezzel pedig el is érkeztem egy olyan dilemmához, ami metszetek vagy festmények alapján nem egykönnyen oldható fel, így más források után kellett néznem.
Átlós szabásminta Burguen-nél |
Konklúzió
Ennél tovább a rendelkezésemre álló források alapján nem jutottam, így úgy döntöttem, hogy szövött mintájú anyagot választok. Ez a döntés metszetek és festmények alapján valószínűsíthető, és szöveges forrás is alátámasztja.
Miután a kapható anyagokat feltérképezve egy sötétbarna, vékony csíkkal szövött gyapjúszövet mellett döntöttünk, már csak a forma kiválasztása volt hátra. Mivel azonban a kutatás során szabásmintára is rábukkantam, úgy döntöttem, hogy egyszerűen fogom, és a fenti Burguen-féle szabásmintából veszem ki a doublet darabjait, amiről a cikk következő részében írok.
Források
- Wallhausen, J. J. von: Kriegskunst Zu Fuß. Hieronymo Gallero, Oppenheim (1615). Online-kiadás: Göttinger Digitalisierungszentrum.
- Gheyn, J. de: De Wapenhandelinghe van Roers, Musketten ende Spiesen. (1608).
- Arnold, J.: Patterns of Fasion 1560-1620. Macmillan Publishers Ltd, London (1985). ISBN: 0896760839
- Burguen, de la Rocha de, F.: Geometria, y traça perteneciente al oficio de sastres. Pedro Patricio Mey, Valencia (1618). Online kiadás: Biblioteca Nacional de España.