A cikk első részében összeválogatott festmények alapján családilag egy sárga szoknya és egy szürkés kabát mellett döntöttünk, amelyet egy hosszú ingre adunk rá. Ezeknek szabását és megvarrását írom le a következőkben.
Az ing
Az ing a lehető legegyszerűbb, téglalap alakú szabásmintával készült el, nagyjából egy méternyi fehér lenvászonból. A vászondarabot 1/3-2/3 arányban elvágtam, a szélesebbikből lett a törzs, a keskenyebbikből a két ujj és a karöltő négy háromszögletű betétje. Ez így meg is felel a korabeli egy rőf széles anyagoknak, habár erre külön nem figyeltem az első ingnél. A forma nagyjából az itt láthatót követi, csak az ujja nem ilyen buggyos. Mivel azonban csak ennyi anyagom volt, ez az ing ekkora lett. A darabok összeállítása után beráncoltam az ujjat és a nyakkivágást. A hímzés itt kimaradt.
A szoknya festése
A sárga szoknyához natúr lenvásznat választottam, és mivel már egyszer sikeresen festettem vöröshagyma héjával sárgára szövetet[1], ezúttal is ehhez a módszerhez folyamodtam. Mivel nekünk egy évbe tellett volna a kellő mennyiségű hagymahéj összegyűjtése, a közeli piacon megkértük a zöldségeseket, hogy tegyenek félre nekünk, aminek eredménye kb másfél kilónyi száraz hagymahéj lett.
A hagymahéjat egy nagy fazék vízben főztem fel. A szín telítettségét több hagymahéj hozzáadásával és a hosszabb főzési idővel lehet növelni, és ez nem is árt, ugyanis a befestett textilt kiöblítve jelentősen halványodni fog az árnyalat. Amikor úgy gondoljuk, hogy a főzőlé kétszer sötétebb az elvártnál, akkor szedjük ki belőle a hagymahéjakat, és fixálónak tegyünk bele timsót vagy ecetet, és forraljuk fel. Ezután tegyük bele a textilt, és hagyjuk kihűlni a főzőlében, miközben időnként átforgatjuk, ügyelve arra, hogy minden része egyenletesen kapjon színt. Ha kihűlt, öblítsük ki és szárítsuk meg az anyagot.
Mivel az első festés kissé foltos lett -mint utóbb kiderült, a túl sok ecet okozhat ilyen hatást azáltal, hogy hamar fixálja a festéket, és így elfogynak a pigmentek-, készítettem egy második festőlevet is, amiben a már kiszabott darabokat újrafestettem. A végeredmény a vártnál kissé sötétebb, rozsdás-sárga színű vászon lett.
Vöröshagymával festett lenvászon, mellette az eredeti natúr |
A szoknya
A szoknya szabásánál Alcega szabásmintáját vettem alapul[2], és bár nem kellett annyi szövetet felhasználni, még így is volt benne anyag bőven. Egy rőf (kb. 60 cm) széles anyagot feltételezve, négy egyforma, ívelt aljú trapézt vágtam oly módon, hogy a trapéz alsó csücskei már lelógnak az anyagról. Ezeket a hiányzó csücsköket a trapéz felső fele mellől leeső darabokkal pótoltam.
Az összeállítás igen egyszerű, először bevarrtam a toldásokat, aztán összevarrtam az oldalakat, ekkor kapok egy szoknyát, ami jó bő még, és ezt ráncolom össze a megfelelő derékbőségre. Arra kell ügyelni, hogy legyen egy oldalsó nyílás a deréknál, ahol majd össze lehet kapcsolni. Ezt a részt fűzővel záródóra csináltam meg oly módon, hogy franciakapcsok hurkait varrtam mindkét oldalra, amiket aztán egy zsinórral húzok össze a megfelelő bőségre.
Jan Victors: Kuruzsló a piacon (1650, részlet) Forrás: Web Gallery Of Art |
Kézzel kezdtem el varrni, hogy lássam, mennyi munka van vele, de aztán belelendültem, és megvarrtam az egészet kézzel. Ez annyiból is szerencsésnek bizonyult, hogy így már jobban sajnálnám, ha a lányka kinőné pár alkalom után, ezért kénytelen voltam elgondolkodni azon, hogy mit tehetnék ellene. Végül arra jutottam, hogy a szoknya aljára varrhatok toldásként sávokat, a ráncolást pedig lazábbra is vehetem, ha a bőség már nem elegendő, és így jó lesz pár évig még. Továbbá, amint az a mellékelt képen látható, az sem valóságtól elrugaszkodott dolog, ha egy gyerek szoknyája nem ér földig.
Források
- Kemendi, Á.: Festőnövények. Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó, Budapest (1989). ISBN: 9631156117.
- Arnold, J.: Patterns of Fasion 1560-1620. Macmillan Publishers Ltd, London (1985). ISBN: 0896760839
- Wake, A.: The Realm Of Venus (2012). Link