A 17. századra a mechanikus órák felettébb népszerűvé váltak. Már az előző században is rendkívüli órákat készítettek, az ott meginduló divathóbort tovább erősödött, és még az oszmán birodalomban is hódított. Gyakori válik a portrékon, gyűjteni kezdik őket, a Portára küldötteknek pedig szinte kötelezően illet órát vinniük. Számos eredeti példány maradt meg a múzeumokban is. Ráadásul a szerkezetek egyre kisebb méretűekké is váltak, még gyűrűbe épített órát is ismerünk.
Megjelenésük rendkívül változatos. Általában egymutatós szerkezetek (csak a kismutatóval szerelt) feltehetőleg kis méreteik miatt (az asztali óráknál már gyakori a két mutató), azonban megmaradt kétmutatós kivitelű is, bár az inkább a század végéről (a 7. óra, kissé bizonytalan a datálása).
Tokozásuk szinte mindig díszített, de legalább finoman kidolgozott kivitelben készült. A fedél lehet fém, üveg, vagy valamilyen áttetsző ásvány, többnyire hegyikristály. Az óraszerkezetet magába foglaló test többnyire fém, gyakran zománcozva, de itt is előfordul ásványokból csiszolt, többnyire hegyikristály vagy borostyán. Az alak rendkívül sokféle, a kidolgozás miatt néha nehezen meghatározható. Általában többé-kevésbé zömök hasábok, felülről kereszt, szabályos sokszög, ellipszis, vagy kör alapúak. Szintén gyakori a nagyjából csepp vagy gömbforma. A fentieken kívül ismerünk egészen különös alakokat is, viszonylag gyakori például a koponya (memento mori). Előfordult, hogy az órát annak védelme céljából domborított bőrtokba helyezték, amin keresztül csak a számlap volt látható.
Az óraszerkezet többnyire két alaplemez közé van felépítve, gyakran díszített kivitelben, és amennyiben a tokozás átlátszó, az óra megjelenését egészen lenyűgözővé teszik (5., 6. óra). A felhúzás többnyire a hátlapon, néha az előlapon kialakított tengelyvégre illeszthető kulccsal történt.
Tokozásuk szinte mindig díszített, de legalább finoman kidolgozott kivitelben készült. A fedél lehet fém, üveg, vagy valamilyen áttetsző ásvány, többnyire hegyikristály. Az óraszerkezetet magába foglaló test többnyire fém, gyakran zománcozva, de itt is előfordul ásványokból csiszolt, többnyire hegyikristály vagy borostyán. Az alak rendkívül sokféle, a kidolgozás miatt néha nehezen meghatározható. Általában többé-kevésbé zömök hasábok, felülről kereszt, szabályos sokszög, ellipszis, vagy kör alapúak. Szintén gyakori a nagyjából csepp vagy gömbforma. A fentieken kívül ismerünk egészen különös alakokat is, viszonylag gyakori például a koponya (memento mori). Előfordult, hogy az órát annak védelme céljából domborított bőrtokba helyezték, amin keresztül csak a számlap volt látható.
Az óraszerkezet többnyire két alaplemez közé van felépítve, gyakran díszített kivitelben, és amennyiben a tokozás átlátszó, az óra megjelenését egészen lenyűgözővé teszik (5., 6. óra). A felhúzás többnyire a hátlapon, néha az előlapon kialakított tengelyvégre illeszthető kulccsal történt.
Esetemben az óra készítésének kettős célja van:
Divatcikként hangsúlyozni a karakter (hadmérnök) különleges megjelenését. Egyfajta kitüntetésként is viselhető, lévén az illető mérnök anyagi helyzete (bár igazán nem volt rossz) nem feltétlenül indokolja egy efféle csecsebecse megszerzését, azonban a szükségszerű kapcsolatok a főúri hadvezetéssel könnyen megmagyarázhatják (pl.: egy sikeres munka, tervezés, vagy haditett elismeréseképpen).
Ugyanakkor, mint hagyományőrzőknek, a pontos idő ismerete sokkal fontosabb, mint a XVII. század bármelyik emberének, például a szervezők miatt, és az életet nagyban egyszerűsíti, ha az időt nem kell mindig bujkálva megnézni.
Divatcikként hangsúlyozni a karakter (hadmérnök) különleges megjelenését. Egyfajta kitüntetésként is viselhető, lévén az illető mérnök anyagi helyzete (bár igazán nem volt rossz) nem feltétlenül indokolja egy efféle csecsebecse megszerzését, azonban a szükségszerű kapcsolatok a főúri hadvezetéssel könnyen megmagyarázhatják (pl.: egy sikeres munka, tervezés, vagy haditett elismeréseképpen).
Ugyanakkor, mint hagyományőrzőknek, a pontos idő ismerete sokkal fontosabb, mint a XVII. század bármelyik emberének, például a szervezők miatt, és az életet nagyban egyszerűsíti, ha az időt nem kell mindig bujkálva megnézni.
A megmaradt órák előzetes megvizsgálása, a saját ízlésem, a használhatóság, készítési lehetőségeim összevetése után a következő célokat tűztem ki: sima, cizellálatlan felületű, átlátszatlan kőbe helyezett óraszerkezet, a teljes testet átfogó fém pántokba akasztott függesztőfül. Mivel az óraszerkezet elkészítése meghaladja a lehetőségeimet, ez egy modern kétmutatós darab üveg fedéllel, amelyen keresztül is egyszerűen megnézhető az idő, csak a számlap szorul cserére. A következőkben bemutatok eddigiek alapján kiválogatott néhány órát, melyeket a tervezés során felhasználtam (a képek forrása a Réunion des Musées Nationaux fotóadatbázisa, a magyarázatok az ott szereplő leírás fordításai).
1. Könyv formájú óra
Leírás: 1600 körül
Korszak: XVI. sz., reneszánsz
Anyag/technológia: Aranyozott sárgaréz
Készítési hely: Németország
Magasság: 0,043 m.
Hossz: 0,062 m.
Mélység: 0,024 m.
Hely: Ecouen, musée national de la Renaissance
Beszerzés: Legs Wasset, 1906
Cote cliché: 05-534866
N° d'inventaire: E.Cl.14893
2. Koponya formájú óra
Leírás: XVII. sz. közepe
Készítő: Joly Jacques (1622-1694)
Korszak: XVII. sz., újkor (Nyugat-Európa)
Anyag/technológia: ezüst, hegyikristály, aranyozott, sárgaréz
Készítési hely: Genf
Magasság: 0,038 m.
Átmérő: 0,032 m.
Hely: Párizs, musée du Louvre
Beszerzés: Legs Olivier, 1935
Cote cliché: 99-008933
N° d'inventaire: OA8288
3. Pipacsbimbó formájú óra
Leírás: XVII. sz. kezdete
Korszak: XVII. sz., újkor (Nyugat-Európa)
Anyag/technológia: borostyán, ezüst, sárgaréz
Készítési hely: Németország
Magasság: 0,025 m.
Átmérő: 0,032 m.
Hely: Párizs, musée du Louvre
Cote cliché: 07-501331
N° d'inventaire: OA7071
Leírás: XVII. sz. kezdete
Korszak: XVII. sz., újkor (Nyugat-Európa)
Anyag/technológia: borostyán, ezüst, sárgaréz
Készítési hely: Németország
Magasság: 0,025 m.
Átmérő: 0,032 m.
Hely: Párizs, musée du Louvre
Cote cliché: 07-501331
N° d'inventaire: OA7071
4. Hatgerezdes óraház
Leírás: XVII. sz. kezdete
Korszak: XVII. sz., újkor (Nyugat-Európa)
Anyag/technológia: Aranyozás, sárgaréz
Hely: Párizs, musée du Louvre
Beszerzés: Don Charles Sauvageot, 1856
Cote cliché: 97-023322
N° d'inventaire: OA689
5. Sokkaréjos óra
Leírás: XVII. sz. második negyede
Készítő: Gebhart J. B. (aktív XVII. sz. második negyede)
Korszak: XVII. sz., újkor (Nyugat-Európa)
Anyag/technológia: hegyikristály, zománcozott, sárgaréz, arany
Készítési hely: Strasbourg
Magasság: 0,044 mm.
Hossz: 0,032 mm.
Mélység: 0,017 mm.
Hely: Párizs, musée du Louvre
Beszerzés: Don Paul Garnier, 1916
Cote cliché: 97-003920
N° d'inventaire: OA7051
6. Nyolcszögű óra
Leírás: XVII. sz. második negyede
Készítő: Champagnieu Claude (ismert 1627-1658 között)
Korszak: XVII. sz., újkor (Nyugat-Európa)
Anyag/technológia: hegyikristály, sárgaréz
Készítési hely: Lyon
Magasság: 0,052 m.
Hossz: 0,031 m.
Mélység: 0,023 m.
Hely: Párizs, musée du Louvre
Beszerzés: Legs Mme Claudius Côte, 1961
Cote cliché: 08-515930
N° d'inventaire: OA10060
7. Kerek óra
Leírás: XVII. sz. első negyede
Készítő: Huaud Amy (1657-1724),
Huaud Jean-Pierre (1655-1723),
Rummel Augustin (aktív a XVIII. sz. első felében)
Korszak: XVII. sz., újkor (Nyugat-Európa)
Anyag/technológia: gyémánt, aranyozott, zománcozott, sárgaréz, arany
Készítési hely: Berlin (készítési hely bizonytalan)
Mélység: 0,028 m.
Átmérő: 0,042 m.
Hely: Párizs, musée du Louvre
Beszerzés: Legs Olivier, 1935
Cote cliché: 93-003724
N° d'inventaire: OA8447