Fran­cia-né­met zsol­dos­kom­pá­nia a XVII. szá­zad­ból
2011. de­cem­ber 25., va­sár­nap

Zse­bó­ra ké­szí­té­se, 1. rész - Ko­ra­be­li órák

A 17. szá­zad­ra a mecha­ni­kus órák fe­let­tébb nép­sze­rű­vé vál­tak. Már az előző szá­zad­ban is rend­kí­vü­li órá­kat ké­szí­tet­tek, az ott meg­in­du­ló di­vat­hó­bort to­vább erő­sö­dött, és még az osz­mán bi­ro­da­lom­ban is hó­dí­tott. Gya­ko­ri válik a port­ré­kon, gyűj­te­ni kez­dik őket, a Por­tá­ra kül­döt­tek­nek pedig szin­te kö­te­le­ző­en illet órát vin­ni­ük. Szá­mos ere­de­ti pél­dány ma­radt meg a mú­ze­u­mok­ban is. Rá­adá­sul a szer­ke­ze­tek egyre ki­sebb mé­re­tű­ek­ké is vál­tak, még gyű­rű­be épí­tett órát is is­me­rünk.


Meg­je­le­né­sük rend­kí­vül vál­to­za­tos. Ál­ta­lá­ban egy­mu­ta­tós szer­ke­ze­tek (csak a kis­mu­ta­tó­val sze­relt) fel­te­he­tő­leg kis mé­re­te­ik miatt (az asz­ta­li órák­nál már gya­ko­ri a két mu­ta­tó), azon­ban meg­ma­radt két­mu­ta­tós ki­vi­telű is, bár az in­kább a szá­zad vé­gé­ről (a 7. óra, kissé bi­zony­ta­lan a da­tá­lá­sa).
To­ko­zá­suk szin­te min­dig dí­szí­tett, de leg­alább fi­no­man ki­dol­go­zott ki­vi­tel­ben ké­szült. A fedél lehet fém, üveg, vagy va­la­mi­lyen át­tetsző ás­vány, több­nyi­re he­gyik­ris­tály. Az óra­szer­ke­ze­tet ma­gá­ba fog­la­ló test több­nyi­re fém, gyak­ran zo­mán­coz­va, de itt is elő­for­dul ás­vá­nyok­ból csi­szolt, több­nyi­re he­gyik­ris­tály vagy bo­ros­tyán. Az alak rend­kí­vül sok­fé­le, a ki­dol­go­zás miatt néha ne­he­zen meg­ha­tá­roz­ha­tó. Ál­ta­lá­ban töb­bé-ke­vés­bé zömök ha­sá­bok, fe­lül­ről ke­reszt, sza­bá­lyos sok­szög, el­lip­szis, vagy kör ala­pú­ak. Szin­tén gya­ko­ri a nagy­já­ból csepp vagy gömb­for­ma. A fen­ti­e­ken kívül is­me­rünk egé­szen kü­lö­nös ala­ko­kat is, vi­szony­lag gya­ko­ri pél­dá­ul a ko­po­nya (me­men­to mori). Elő­for­dult, hogy az órát annak vé­del­me cél­já­ból dom­bo­rí­tott bőr­tok­ba he­lyez­ték, amin ke­resz­tül csak a szám­lap volt lát­ha­tó.
Az óra­szer­ke­zet több­nyi­re két alap­le­mez közé van fe­lé­pít­ve, gyak­ran dí­szí­tett ki­vi­tel­ben, és amennyi­ben a to­ko­zás át­lát­szó, az óra meg­je­le­né­sét egé­szen le­nyű­gö­ző­vé te­szik (5., 6. óra). A fel­hú­zás több­nyi­re a hát­la­pon, néha az elő­la­pon ki­ala­kí­tott ten­gely­vég­re il­leszt­he­tő kulc­csal tör­tént.

Ese­tem­ben az óra ké­szí­té­sé­nek ket­tős célja van:
Di­vat­cik­ként hang­sú­lyoz­ni a ka­rak­ter (had­mér­nök) kü­lön­le­ges meg­je­le­né­sét. Egy­faj­ta ki­tün­te­tés­ként is vi­sel­he­tő, lévén az il­le­tő mér­nök anya­gi hely­ze­te (bár iga­zán nem volt rossz) nem fel­tét­le­nül in­do­kol­ja egy ef­fé­le cse­cse­be­cse meg­szer­zé­sét, azon­ban a szük­ség­sze­rű kap­cso­la­tok a főúri had­ve­ze­tés­sel könnyen meg­ma­gya­ráz­hat­ják (pl.: egy si­ke­res munka, ter­ve­zés, vagy ha­di­tett el­is­me­ré­se­kép­pen).
Ugyan­ak­kor, mint ha­gyo­mányőr­zők­nek, a pon­tos idő is­me­re­te sok­kal fon­to­sabb, mint a XVII. szá­zad bár­me­lyik em­be­ré­nek, pél­dául a szer­ve­zők miatt, és az éle­tet nagy­ban egy­sze­rű­sí­ti, ha az időt nem kell min­dig buj­kál­va meg­néz­ni.

A meg­ma­radt órák elő­ze­tes meg­vizs­gá­lá­sa, a saját íz­lé­sem, a hasz­nál­ha­tó­ság, ké­szí­té­si le­he­tő­sé­ge­im össze­ve­té­se után a kö­vet­ke­ző cé­lo­kat tűz­tem ki: sima, ci­zel­lá­lat­lan fe­lü­le­tű, át­lát­szat­lan kőbe he­lye­zett óra­szer­ke­zet, a tel­jes tes­tet át­fo­gó fém pán­tok­ba akasz­tott füg­gesz­tő­fül. Mivel az óra­szer­ke­zet el­ké­szí­té­se meg­ha­lad­ja a le­he­tő­sé­ge­i­met, ez egy mo­dern két­mu­ta­tós darab üveg fe­dél­lel, ame­lyen ke­resz­tül is egy­sze­rű­en meg­néz­he­tő az idő, csak a szám­lap szo­rul cse­ré­re. A kö­vet­ke­zők­ben be­mu­ta­tok ed­di­gi­ek alap­ján ki­vá­lo­ga­tott né­hány órát, me­lye­ket a ter­ve­zés során fel­hasz­nál­tam (a képek for­rá­sa a Réu­ni­on des Mu­sées Na­ti­o­na­ux fo­tó­a­dat­bá­zi­sa, a ma­gya­rá­za­tok az ott sze­rep­lő leí­rás for­dí­tá­sai).

1. Könyv for­má­jú óra
Leí­rás: 1600 körül
Kor­szak: XVI. sz., re­ne­szánsz
Anyag/tech­no­ló­gia: Ara­nyo­zott sár­ga­réz
Ké­szí­té­si hely: Né­me­t­or­szág
Ma­gas­ság: 0,043 m.
Hossz: 0,062 m.
Mély­ség: 0,024 m.
Hely: Ecou­en, musée na­ti­o­nal de la Re­na­is­san­ce
Be­szer­zés: Legs Was­set, 1906
Cote cliché: 05-534866
N° d'in­ven­ta­i­re: E.​Cl.14893

2. Ko­po­nya for­má­jú óra
Leí­rás: XVII. sz. kö­ze­pe
Ké­szí­tő: Joly Jac­qu­es (1622-1694)
Kor­szak: XVII. sz., újkor (Nyu­gat-Eu­ró­pa)
Anyag/tech­no­ló­gia: ezüst, he­gyik­ris­tály, ara­nyo­zott, sár­ga­réz
Ké­szí­té­si hely: Genf
Ma­gas­ság: 0,038 m.
Át­mé­rő: 0,032 m.
Hely: Pá­rizs, musée du Louv­re
Be­szer­zés: Legs Oli­vi­er, 1935
Cote cliché: 99-008933
N° d'in­ven­ta­i­re: OA8288



3. Pi­pacs­bim­bó for­má­jú óra
Leí­rás: XVII. sz. kez­de­te
Kor­szak: XVII. sz., újkor (Nyu­gat-Eu­ró­pa)
Anyag/tech­no­ló­gia: bo­ros­tyán, ezüst, sár­ga­réz
Ké­szí­té­si hely: Né­me­t­or­szág
Ma­gas­ság: 0,025 m.
Át­mé­rő: 0,032 m.
Hely: Pá­rizs, musée du Louv­re
Cote cliché: 07-501331
N° d'in­ven­ta­i­re: OA7071



4. Hat­ge­rez­des óra­ház
Leí­rás: XVII. sz. kez­de­te
Kor­szak: XVII. sz., újkor (Nyu­gat-Európa)
Anyag/tech­no­ló­gia: Ara­nyo­zás, sár­ga­réz
Hely: Pá­rizs, musée du Louv­re
Be­szer­zés: Don Char­les Sa­u­va­ge­ot, 1856
Cote cliché: 97-023322
N° d'in­ven­ta­i­re: OA689


5. Sok­ka­ré­jos óra
Leí­rás: XVII. sz. má­so­dik ne­gye­de
Ké­szí­tő: Geb­hart J. B. (aktív XVII. sz. má­so­dik ne­gye­de)
Kor­szak: XVII. sz., újkor (Nyu­gat-Eu­ró­pa)
Anyag/tech­no­ló­gia: he­gyik­ris­tály, zo­mán­co­zott, sár­ga­réz, arany
Ké­szí­té­si hely: Stras­bourg
Ma­gas­ság: 0,044 mm.
Hossz: 0,032 mm.
Mély­ség: 0,017 mm.
Hely: Pá­rizs, musée du Louv­re
Be­szer­zés: Don Paul Gar­ni­er, 1916
Cote cliché: 97-003920
N° d'in­ven­ta­i­re: OA7051
















6. Nyolcszö­gű óra
Leí­rás: XVII. sz. má­so­dik ne­gye­de
Ké­szí­tő: Cham­pag­ni­eu Cla­u­de (is­mert 1627-1658 kö­zött)
Kor­szak: XVII. sz., újkor (Nyu­gat-Európa)
Anyag/tech­no­ló­gia: he­gyi­kris­tály, sár­ga­réz
Ké­szí­té­si hely: Lyon
Ma­gas­ság: 0,052 m.
Hossz: 0,031 m.
Mély­ség: 0,023 m.
Hely: Pá­rizs, musée du Louv­re
Be­szer­zés: Legs Mme Cla­u­di­us Côte, 1961
Cote cliché: 08-515930
N° d'in­ven­ta­i­re: OA10060


7. Kerek óra
Leí­rás: XVII. sz. első ne­gye­de
Ké­szí­tő: Huaud Amy (1657-1724),
Huaud Je­an-Pier­re (1655-1723),
Rum­mel Au­gus­tin (aktív a XVIII. sz. első fe­lé­ben)
Kor­szak: XVII. sz., újkor (Nyu­gat-Eu­ró­pa)
Anyag/tech­no­ló­gia: gyé­mánt, ara­nyo­zott, zo­mán­co­zott, sár­ga­réz, arany
Ké­szí­té­si hely: Ber­lin (ké­szí­té­si hely bi­zony­ta­lan)
Mély­ség: 0,028 m.
Át­mé­rő: 0,042 m.
Hely: Pá­rizs, musée du Louv­re
Be­szer­zés: Legs Oli­vi­er, 1935
Cote cliché: 93-003724
N° d'in­ven­ta­i­re: OA8447

Foly­ta­tás: Zse­bó­ra ké­szí­té­se, 2. rész - Fel­hasz­nált anya­gok és ter­ve­zé­si elvek