Francia-német zsoldoskompánia a XVII. századból
2016. március 29., kedd

Árpakása csirkemellel

Bár a kásák egyszerű ételek, sokféleképpen elkészíthetők. A következőkben az árpakása egy újabb változatát készítem el, szalonnával és csirkemellel.

Marx Rumpoldtnál[1] olvasható az alábbi recept:

81. Gersten. Laß die Gersten in Wasser wol sieden/ thu ein wenig Speck darein/ so wirt die Gersten weiß/ thu sie auff ein Durchschlag/ vnnd wasch sie sauber auß/ klaub sie/ vnd thu sie in ein Hafen/ oder ein Kessel/ der vberzindt ist/ seig ein Henne oder Rindtfleischbrüh/ die nicht feißt ist/ darüber/ laß darmit sieden/ biß sie dick wirt. Nim darnach ein Hennenbrust/ die wol versotten ist/ hack sie klein/ vnd thu sie unter die Gersten/ laß darmit sieden/ so wirt es gut vnd wolgeschmack. 

81. Árpa. Főzd meg az árpát jól vízben, tégy hozzá egy kevés szalonnát, attól az árpa fehér lesz. Tedd egy szűrőbe, és mosd meg jól, és válogasd ki. Tedd egy fazékba vagy vagy ónozott üstbe. Öntsd rá tyúk vagy marhahús levét, ami le legyen zsíros, és főzd együtt, amíg meg nem sűrűsödik. Aztán végy egy tyúkmellet, ami jól szétfőtt, vágd apróra, tedd az árpa közé, és főzd együtt, úgy jó és ízletes lesz.  

A kása hozzávalói

Az árpát beáztattam vízbe, és ezalatt feltettem főni a csontos csirkemellet vízben, néhány gerezd fokhagymával, petrezselyemzölddel és rozmaringgal. Amikor a csirkemell megfőtt, az árpáról leöntöttem a vizet, és megfőztem a hús levében. A csirkemellet kivettem a főzőléből és hagytam kihűlni, majd felvagdaltam, és a szalonnával együtt hozzátettem az árpához. Felhígítottam  húslevessel, és addig főztem, amíg be nem sűrűsödött megint.



Források
  1. Rumpolt, M.: Ein new Kochbuch. Rumpolt, Frankfurt am Main (1581). Online-kiadás: Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel (2009).